+
Minimum Viable Product
حداقل محصول قابل ارائه
تمام کسب و کارها برای موفقیت باید به سلیقه مشتری احترام بگذارند اما چه راهی دارید تا نظر مشتری را نسبت به محصولی که هنوز تولید نشده بدانید؟
جواب ساده این است که یک نمونه برای مشتری بسازید. اما ساخت یک نمونه ی کامل از محصول برای مشتری، سخت، گران قیمت و زمانبر است. اگر بنا باشد این همه زمان و منابع را صرف ساختن یک نمونه کنید و در نهایت مشتری هم آن را نپسندد چه بر سر کسب و کار شما خواهد آمد؟
مفهوم حداقل محصول قابل ارائه (Minimum Viable Product) به این معناست که شما یک نمونه از محصول را با حداقل امکانات و قابلیت های نهایی تولید می کنید تا برای مشتری قابل فهم و پذیرش باشد. MVP یک محصول نیمه تمام و ناقص نیست بلکه چیزی است که مشتری به کمک آن درک درستی از محصول نهایی خواهد داشت.
وقتی مشتری با MVP مواجه شود می‌تواند قضاوت درستی داشته باشد و شما هم بازخورد صحیحی از مشتری دریافت خواهید کرد که به شما کمک می کند تغییرات مناسبی در محصول ایجاد کنید تا محصول نهایی شما هر چه بیشتر به خواست مشتریان نزدیک باشد و منابع خود را برای تولید محصول مطلوب مصرف کنید و از توسعه امکاناتی که مورد نیاز و خواسته ی مشتری نیست بپرهیزید.
+

تیرم به خطا می‌رود
اما به هدر نه

مهمترین کارکرد MVP، ارتباط واقعی با مشتری و رسیدن به نظر او درباره محصول است اما با تولید این نمونه حداقل، اهداف دیگری نیز محقق خواهند شد:

افق دید و توانایی تیم را برای ساخت این محصول معرفی می کنید. در زمان کوتاه به درخواست مشتری پاسخ می دهید. ایده هایی که برای محصول نهایی دارید با هزینه اندک امتحان می‌کنید. سرعت یادگیری تیم را بالا می برید چون همه تصویر یکسانی از محصول نهایی دارند. با داشتن یک نمونه اولیه، مدام بهتر و بهتر می‌شوید. زمان با ارزش تیم را برای خواست واقعی مشتری صرف می‌کنید

image
+
image
تا کجا پیش بروید؟
مهمترین ویژگی «حداقل محصول قابل پذیرش» قانع کردن مشتری است پس لازم نیست بیشتر از آن کاری انجام دهید.
به عنوان مثال، یک انیمیشن از محوطه یک ویلا یا یک ماکت با جزئیات کامل می تواند همان کاری را برای شما انجام دهند که یک نمونه بزرگتر و ساخته شده با مصالح واقعی انجام می دهد.

گام به گام

چطور یک MVP موفق داشته باشید؟ باید به سوال های اساسی به ترتیب پاسخ دهید

از کجا به کجا؟

مشتری چه تجربه ای از محصول شما خواهد داشت؟
چه مسیری را طی خواهد کرد تا این تجربه را به دست آورد؟

با دانستن این مسیر، خواهید دانست که بر روی چه چیزی تمرکز کنید.

از چه کسی سبقت می گیرید؟

بازار محل رقابت است و باید محصولی ارائه کنید که از محصولات رقبا خواستنی تر باشد.
(توجه کنید خواستنی تر و نه حتماً بهتر)

برای چه کسی می سازید؟

نیازها، سلیقه، موقعیت، فرصت ها و مشکلات مورد نظر مشتری را بررسی کنید تا دیدگاه درستی داشته باشید.

دستهای تمیز یا کثیف؟

تجربه و بهبود ، تنها راه پیشرفت محصول است.
به خودتان و مشتری اجازه دهید که محصول را امتحان کنید و بر اساس این تجربه تغییر ایجاد کنید. این تجربه را چند بار تکرار کنید.

مهم ها و مهم ترها؟

فهرستی از ویژگی های اصلی و فرعی محصول داشته باشید. مهم ترها در بالای لیست، مهم ها پایین و بی اهمیت ها خارج از لیست. اول مهم‌تر ها را انجام دهید و بعد به سراغ مهم ها بروید.

+
image
! ماهیگیری یاد بگیر
بهترین راه برای ساختن یک MVP اول بستگی به امکانات و محدودیت های شما و بعد از آن جزئیات پروژه و مفاهیمی است که باید حتماً به مخاطب منتقل شود.
خلاقیت و استفاده از تمام امکانات در دسترس را دست کم نگیرید.
+
ویدئو
یک ویدئو از تمامی کارکردها و امکانات محصول خود تهیه کنید.
اگر بودجه شما اجازه می دهد از آدم های حرفه‌ای کمک بگیرید. فراموش نکنید برای مشتری فیلم می سازید نه جشنواره‌ی کن.
+
وب سایت
اگر در حال کار بر روی یک محصول در حوزه فناوری اطلاعات هستید یک صفحه فرود که به اندازه کافی واضح و روشن در مورد محصول شما اطلاعات ارائه می دهد می تواند گزینه مناسبی باشد.
از تمام امکانات فضای مجازی استفاده کنید.
+
جادو کنید
هیچکس اهمیتی نمی دهد که خرگوش کی درون کلاه رفت مهم این است که خرگوش را دربیاورید.
اگر سرویس های شما وابسته به تدارکات گرانقیمت است ابتدا مشتری را جذب کنید و بعد خریدها را انجام دهید.
در این مرحله قرار نیست سود کنید (اگر سود ببرید هم اشکالی ندارد) اما نگران این موضوع نباشید اجازه دهید فرآیند طی شود تا بتوانید همه چیز را بررسی کنید.
+
روش‌‌های قدیمی
هزاران سال همه ی کارها را دستی انجام دادیم این هم یکی دیگر. سرویس‌های مورد نظر را فعلاً با روش های دیگری ارائه دهید.
به عنوان مثال، سفارش مشتریان را دریافت کنید، شخصاً به مغازه بروید و برای مشتری خرید کنید. مهم این است که تمام مراحل سفارش و تحویل را تجربه کنید.
+
روش هزاره ی سوم
از یک پلتفرم تولید اپلیکیشن استفاده کنید که با ماژول‎های آماده به شما اجازه می دهد ظرف چند ساعت ایده محصول خود را به یک اپلیکیشن واقعی قابل نصب بر روی گوشی های هوشمند تبدیل کنید و تجربه واقعی کار با اپلیکیشن را به مشتری ارائه دهید.
خوشبختانه این پلتفرم به راحتی در ایران در دسترس است و حتی برای کار با آن نیازی به دانش برنامه نویسی ندارید. سامانه «اپان» همان پلتفرم چابکی است که می‌تواند به شما کمک کند.

ما هستیم

اگر به اطلاعات بیشتری در مورد MVP نیاز دارید و حتی تمایل به دریافت مشاوره و آموزش دارید با ما تماس بگیرید.
ما از ایده های نو استقبال می‌کنیم، به گذشته استارت آپ خود افتخار می کنیم و برای آینده با شما همراهیم.